Utmaningen

Jag och två polare, Nikke som skriver lite på bloggen Xboxflickan.se och Fredric min andra mjälte,  har utmanat varandra i lite achievement-horeri.

Jag har först och främst försökt få en av mina polare att anta utmaningen om vem som först når 90% ”completion ratio”. Men han har alltid sagt nej. Men han hittade på en egen variant som var alldeles utmärkt.

På hemsidan TrueAchievements.com så kan man lägga till en random achievement av de man saknar på de spelen man spelat på en ”ToDo List”. Man kan självklart välja själv om man vill, men det är ju ingen sport. Så vi la till fem random achievements var. Den som först blev klar med sina fem ska få ett gratis biobesök av de andra två.

Vi hade tur eftersom vi alla fick en bra blandning av jobbiga och enkla achievements. Jag tänkte dock gå steget längre och försöka ta alla achievements i alla spel jag försökte mig på.

Hittils har Nikke inte försökt än, Fredric har tagit 3/5 och jag har tagit 2/5.

Två av mina achievements hamnade i samlingsboxen ”The Orange Box”. Så jag spelade igenom alla tre Half-Life spelen på loppet av några dagar. Sedan nötte jag utmaningarna i Portal och boostade Team Fortress 2 samma kväll. Jag hade redan tagit det mesta i Portal och Team Fortress 2 och Half-Life achievementsen var inte alls svåra.

Nästa jag tänkte försöka mig på var att klå 50 motståndare i Tag Survival i Dead or Alive 4. Och eftersom jag skulle ta alla achievements så har jag följt en roadmap och inte ens kommit till Survival-biten. Jag har dock kört igenom hela Single Player, låst upp alla karaktärer och nött ner tiden för alla Time Trial-achievements. Sedan har jag nött viktiga combos inför Survival-utmaningen i någon timma. Dock ska jag boosta upp alla online-achievements innan jag börjar på Survival.

Sedan har jag ”hosta” 20 matcher i Kameo och spela 1000 Darkops Games i Perfct Dark Zero. Grind grind alltså.

Jag är dock glad att jag inte fick Fredrics ”Wanted”-achievement. Den går ut på att man ska maxa sin online-rank i GTAIV. Det tar teoretiskt sett fem och en halv vecka om du kör 30 lyckade online co-op-matcher per dag. Det är dock den achievementen jag själv vill ha mest av allt just nu eftersom att jag vill maxa GTAIV och det är den ENDA achievementen jag har kvar.

Men seriöst, jagar du achievements bör du registrera på TrueAchievments, den räknar ut vad varje achievement är värd i förhållande till hur många som faktiskt tagit den av alla som spelar ett spel. Kanske inte helt 100% korrekt men det är roligt och se vilka achievements man själv orkat ta som många andra inte lyckats med.

Lämna en kommentar